tirsdag 28. januar 2014

Fermenterte grønnsaker - toppen av supermat!





 Sterk helse starter innenfra


Om du har ønsker å gjøre ett eneste tiltak for å bedre helsen din gjennom mat, er dette noe for deg. Fermentering av grønnsaker høres kanskje avansert ut, men sannheten er at du ikke trenger noe spesielt utstyr, og råvarene finnes lett tilgjengelig året rundt:-)

Å spise melkesyregjæra grønnsaker er noe av det beste du kan gjøre for magen din. Mage/tarm kanalen er et organ vi sjelden ofrer mye tankevirksomhet, men det er faktisk her grunnlaget for bra helse starter. Mesteparten av immunforsvaret vårt befinner seg der og blir konstant utsatt, på godt og vondt,  for det vi velger å spise og drikke, for stress og for miljøgifter.

Daglig inntak av melkesyregjæra grønnsaker har mange fordeler. Melkesyrebakteriene i denne potente maten optimaliserer tarmfloraen din, reduserer mengden skadelige bakterier, bryter ned og skiller ut toksiner i tillegg til at de er med i produksjonen av vitamin B og K2. Sistnevnte er helt avgjørende for at kalsium transporteres inn i beinstrukturen i tillegg til at den aktiverer proteiner som kontrollerer cellevekst.

Satt på spissen er fermentert eller melkesyregjæra grønnsaker ordentlig "anti age" fra innsiden.

Jeg er nybegynner i den praktiske biten men i mitt studie har jeg lært en hel masse om fordelene med å spise fermentert eller melkesyregjæra grønnsaker. I Østen, og da spesielt i Japan og Korea, har denne måten å tilberede mat lang tradisjon. Misosuppe og Kimchi er kjente, og supergode, eksempel.
I Europa kjenner vi jo til sauerkraut eller surkål - men OBS OBS - må ikke forveksles med den kokte, søte varianten som nordmenn flest bruker til middagen. Nei, dette er vital og levende mat som strutter og spruter ( ja!) av helsefremmende kvaliteter for magen din.







Hjemmelaget fermentert rødkål med en tvist


En halv rødkål
1/4 grønnkål
1 gulrot
1/2 eple økologisk uten skall
1 ts raspet ferks ingefær
1 ts karve
1 god ts salt ( viktig for at kålen skal slippe vannet)

Alt sammen raspes med et rivjern eller blender og blandes sammen i en stor bolle. Masser og kna kålen ( av med ringer og vask hendene godt)  slik at den slipper ut vann. Når du har massert blandigen godt ( minst 15 minutter) har du den over på et sterilt glass med lokk. Ikke fyll helt opp til korken. Pass på at kålen ligger under vannet som er produsert, dytt eventuelt ned det som har lagt seg i veggen på glasset og legg press på med et ekstra kålblad. Trenger du mer vann kan du tilsette litt saltlake. Sett på lokk og la stå i romtemperatur i 3-7 dager før den er syrlig og klar. Da setter du den i kjøleskapet hvor den holder seg lenge.

Spis den på salat eller kanskje på en skive surdeigsbrød med litt økologisk leverpostei?

Gode oppskrifter finner du hos disse


Bloggen kraftmamma.no har flere gode oppskrifter og en detaljert fremgangsmåte. Sjekk deres sauerkraut her og en enkel oppskrift på kimchi fra godt.no her





Jeg er veldig glad i min krukke med syrlig og fermentert rødkål!

4 kommentarer:

  1. Jeg er veldig glad i fermentert kål. Har ikke hatt det på lenge, men det er på tide at jeg lager det igjen snart. Flott blogg du har :)

    SvarSlett
  2. Hei Anita,

    Helt enig, jeg bruker det omtrent i alle salater om dagen:-) Snart prøver jeg med fermenterte agurker - har du erfaring med det? Så gøy at du liker bloggen min, superhyggelig med tilbakemeldinger. Ha en fin dag videre:-)

    SvarSlett
  3. Hei :-)

    Fant akkurat bloggen din da jeg så -fermenterte grønnsaker-, det driver jeg med også og det er jo som du skriver så godt for oss og sååå godt.
    jeg har rødbeter ferdig fermentert for å lage ekte bortch (?) suppe, men kjenner ikke til Misosuppe, gleder meg til å finne ut mer om det.
    ser at vi har mange felles interesser her så je meldte meg som følger ;-)
    Hvis du vil linke til meg under blogglisten din, linker jeg gjerne tilbake til deg ?
    gi meg ett lite vink på bloggen min: http://godtsuntogbillig.blogspot.fr/2014/01/melkesyre-konservering.html

    Ha en flott dag :-)

    SvarSlett
  4. Hei Hege!

    Hei så gøy at du fant meg i mylderet:-) Ser at du har fokus på fermentering, surdeig og masse annet bra. Jeg skal linke og følge med videre:-) Den Kinesiske suppen din skal jeg teste. Nam!
    Misosuppe er laget på fermentert soyabønner og er en fin forrett men også til frokost i kulden;-) Den fermenterte rødbetsuppen din er jeg spent på!

    Ha en fin kveld videre:-)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...